Bij ons werkt dat niet

10 augustus 2016

Door jeroen

Uiteraard heeft ieder bedrijf zijn eigen identiteit. En ieder bedrijf heeft zijn specifieke invulling, maar deze zijn met name te vinden op inhoudelijk  niveau. Denk daarbij aan andere producten, een andere omvang of andere werkmethodes.
Iedere organisatie maakt vergelijkbare processen door.

De 4 M’s.

Overal is een Mens bezig met Middelen om volgens een bepaalde Methode met Materialen een actie uit te voeren. Wat die middelen, methoden en materialen zijn is niet relevant. Het gaat om het hoe. Hoe werken we samen? Hoe stemmen we het beste af om een proces optimaal te laten verlopen?

Alle organisaties kampen met dezelfde symptomen:

  • Drukte,
  • stagnatie van werk,
  • heel veel werk onder handen,
  • wrijving,
  • herstelwerk,
  • spoedorders, fouten.

Deze symptomen zijn vergelijkbaar met een hond die achter zijn eigen staart aan rent en steeds harder moet gaan rennen. Dit gebeurt overal, onafhankelijk van bedrijfsgrootte of soort bedrijfsactiviteit. Het maakt dus niet uit wat men produceert maar het maakt wel uit hoe de productie georganiseerd wordt.

De gemeenschappelijke grootheid in alle processen is doorlooptijd en is opgebouwd uit delen tijd met toegevoegde waarde en wachttijd. En het is nu net de wachttijd die een bijzondere werking heeft op de organisatie.  Hoe meer wachttijd tussen de bewerkingen ontstaat, hoe meer de bovenstaande symptomen uw prestatie beïnvloeden.

Het tegenovergestelde is ook waar. Verkleinen van de wachttijden, en daarmee het verkorten van doorlooptijden, heeft een zeer positief effect op prestaties. Dit principe geldt voor elk bedrijven elk proces.

Ook interessant

0 Comments

0 reacties

Select your currency
EUR Euro
USD Amerikaanse dollar (USD)
0

Je winkelwagen