QRM draait om snelheid in processen. Het vlug kan ik een order door mijn organisatie krijgen, uitgaand van het feit dat ik hem vanaf het begin moet opbouwen. Doorlooptijd staat daarbij centraal. QRM gaat ook over organisaties die te maken hebben met steeds grotere variaties en steeds kleinere series. Moet je dan investeren in krachtiger machines, of moet je eerst eens naar je proces kijken.
Doorlooptijd op de gewone weg
Laatst was ik op weg naar een klant. Een groot gedeelte van de afstand had ik over de snelweg gereden, maar de laatste twintig kilometer voerden mij over 80-km wegen. Vlak nadat ik van de snelweg af was, stond ik voor een stoplicht. Op de rijbaan naast mij stond een X5, zo’n potente SUV met veel vermogen en bloedje snel. In ieder geval veel sneller dan mijn eenvoudige auto. U raadt het al, bij het op groen springen van het stoplicht spoot deze X5 ervandoor, en toen de twee rijbanen na 500 meter samengingen, reed hij al een heel stuk voor mij.
Echter, na een paar kilometer kwam ik toch vlak achter deze X5 te rijden. Wat bleek nu. Er reed een trekker een aantal auto’s voor ons, en deze trekker had niet zoveel snelheid. Bovendien was er nauwelijks kans om in te halen, zodat we allemaal geduldig achter deze trekker mochten blijven rijden.
Gelukkig was er een oplossing op komst in de vorm van een rotonde. De wegbeheerder was zo goed geweest om de rijbanen voor de rotonde te verdubbelen, zodat er als het ware een langzame baan (rechts) en een snelle baan (links) was gecreëerd om het verkeer sneller af te handelen. De X5 koos vanzelfsprekend de snelle linkerbaan om een aantal auto’s voorbij te gaan en zo meer snelheid te krijgen. Dat bleek echter niet te werken. Op de linkerbaan sorteerden een aantal auto’s voor die onder andere linksaf moesten, terwijl op de rechterbaan weliswaar de trekker voorsorteerde, maar deze moest meteen rechtsaf. En ik, die achter de trekker reed, kreeg zo vrij baan. Na de rotonde bevond ik mij dan ook vóór de X5.
Bij de volgende rotonde, die op dezelfde manier was aangelegd, werkte het gelukkig wel voor de X5. Hij kon mij voorbij, en lekker opschieten. Maar wederom bleek er van opschieten geen sprake te zijn. Voor ons reed nu een wat zwaar beladen vrachtwagen, die er ook niet echt de gang in had, en ik raakte de X5 dus niet kwijt.
Pas vlak voor mijn eindbestemming kon de X5 ervandoor toen hij op een weg terecht kwam, waar hij (voorlopig) niemand voor zich had. Op dat moment waren we echter al 17 kilometer verder.
Een X5 in uw bedrijf?
Wat leert dit voorval ons nu als we de situatie op de weg vergelijken met de situatie in uw organisatie? Voor mij is het helder, dat de keuze voor nieuwe, snellere machines die nog meer kunnen, niet de oplossing zijn voor een snellere doorstroming van uw orders. De doorlooptijd van uw orders wordt namelijk niet bepaald door de snelheid van uw machines, maar door de organisatie van uw proces. Rust en ritme leveren veel meer op. Kleinere orders zorgen voor meer doorstroming, en ze gaan misschien niet als snelste over uw machines, maar als ze tussendoor niet hoeven wachten, dan komen ze toch sneller aan de eindstreep.
En is dat niet wat uw klanten willen? Snelle leveringen? Zelfs voor hun klantspecifieke oplossingen.
Dat is waar QRM om draait. Om een snelle doorlooptijd. En die is niet te vinden in een snellere machine, maar in een overzichtelijk en rustig proces. Bel ons, en we laten het u in uw organisatie zien.
0 reacties